שאלות מרחבי הארץ 29 – אמונה – טבת תשפ


ניסים / ניסים ברפואה / הנחת תפילין כדרך לזכירת יציאת מצרים / עילוי נשמות

ניסים

שלום, כל ההסברים על קיומו של השם לאנשים ספקנים הם על מעמד הר סיני, יציאת מצרים וכו'… גם כיום יש לנו ניסים כלליים ופרטיים אך איך מסבירים לאותם ספקנים מדוע התנ"ך עצר שם וניסים כאלו כמו אז כבר לא קורים היום?

תשובה

שלום לך,

הקב"ה ברא עולם בו יש לבני האדם בחירה חופשית כיצד להתנהג (גם למרוד בו ח"ו).

ניסים גלויים מונעים את הבחירה החופשית ולכן אין הקב"ה מנהל כך את עולמו אלא קבע כללים (=חוקי טבע) ולפיהם העולם מתנהל. כך האדם יכול לתכנן ולבחור באופן מלא באיזו דרך לילך.

הניסים הגלויים הם עוצמתים ומבטלים את הבחירה החופשית של בני האדם.

לכן ניסים גלויים נעשו ביציאת מצרים, כדי להראות לכל העולם שהקב"ה מנהל את עולמו, ומאז כמעט שאין עוד ניסים גלויים. העולם מונהג בניסים נסתרים (= חוקי הטבע) ועלינו לראות ולהאמין בהשגחתו דרכם.

ניסים ברפואה

שלום רב.

ברצוני לשאול אתכם כמה דברים.

כפי שידוע לנו קרו בתורה לא מעט ניסים,ורציתי לדעת אם בחיי יכולים לקרות ניסים.

אני תמיד מקווה שיקרה לי/למשפחתי איזה נס שאנו רוצים שיקרה אך זה לא קורה.

והשאלה שבאמת מעניינת אותי.

אני רואה ברוך ה' טוב, אך אני צריך משקפיים לרחוק,אני יודע שזה לא ביג דיל אבל תמיד אני חושב לעצמי שאולי,במקרה,יהיה לי איזה נס ואני יראה טוב.אבל כבר קשה לי להאמין בניסים.

לסבא שלי יש בעיית עיניים והוא רואה רק צלליות,ואנחנו מתפללים בשבילו שיחזור לראות ושיקרה איזשהו נס,אך דבר לא קורה.

איך אפשר להאמין לניסים?קשה לי.. אשמח אם תתנו לי ייעוץ.

תשובה

שלום לך,

אין אנו מבקשים ניסים גלויים ואיננו מעוניינים בהם.

נס גלוי הוא חסרון גדול. ביציאת מצרים היה צורך להראות לכל העולם שהקב"ה שולט בטבע. לאחר שזה קרה פעם אחת אין בכך צורך נוסף.

ההנהגה המובחרת היא בדרך הטבע.

חכמים מספרים לנו שלרב הונא החמיצו ארבע מאות חביות יין. נחלקו חכמים מה קרה לאחר שתיקן את מעשיו: האם החומץ הפך חזרה ליין (נס גלוי) או שמחיר החומץ בעולם עלה והשתווה למחיר היין (נס נסתר). הרב קוק מסביר שכוחו של הקב"ה מופיע בגדולה יותר בנס הנסתר, בו משתנים מחירי החומץ בעולם, על פני הנס הגלוי שחומץ הופך ליין.

טיפול עינים ושיפור הראיה אינם נס מעל הטבע. אנו עוברים טיפולים רפואיים שלפעמים מצליחים (גם אם רק לעיתים נדירות). לגביהם מצוה להתפלל שיצליחו.

בברכה ובהצלחה ורפואה שלימה דוד לוי

הנחת תפילין כדרך לזכירת יציאת מצרים

בתורה, בספר שמות יג פסוק ט, מדובר על הנחת תפילין. לפי הנקרא אפשר להבין שמדובר על להעביר את מה שקרה ביציאת מצרים ואת התורה לדורות הבאים, אני לא מבין מי החליט שצריך להניח תפילין – לעומת זאת הרשב"ם טוען שאין צורך בהנחת תפילין.

אודה להתייחסות על השאלה בכדי להבין ולהתחזק עוד

תשובה

שלום לך,

1. חובת הנחת תפילין נלמדת מדברים פרק ו פסוק ח.

2. הרשב"ם בפירוש על התורה אינו פוסק אלא מסביר את פשט הפסוק.

הוא אינו טוען, חס וחלילה, שאין צורך בהנחת תפילין אלא כותב 'לאות על ידך' – שצריך לשים חותם כנגד הלב, ו'בין עיניך' דומה לתכשיט ששמים בין העיניים.

ברור שהוא סובר שחייבים להניח תפילין, כאן הוא מפרש את הפסוק.

עילוי נשמות/תפילה לזכר

כבוד הרב, שנה טובה!

1)לאחרונה נודע לי שמשפחת סבי נפגעה מאוד בפוגרום אודסה 1905. ברצוני לדאוג לתפילה לשלומם.

(האם קוראים לכך קדיש?)יש לי רק את שם משפחתו. 

2)סבי, זכרונו לברכה נפטר בסביבות 1977 בגרוזיה הקומוניסטית, סביר להניח ללא קבורה יהודית, בגלל המשטר שמתנגד לדת. הוא נפטר ביום כיפור, כפי שנודע לנו כאשר כבר היינו בארץ. ברצוני לעשות את הטוב ביותר לזכרו. איני שומרת מצוות אשמח לכל עזרה וגם לתת לצדקה בעבור זה. האם אני צריכה להגיד קדיש? ומתי? האם עלי לפנות בשביל זה לרב מקובל? סלח לי על הבורות, עכשיו עלי לפעול אפילו שאני לא יודעת איך.

בכבוד והערכה, ס.

תשובה

שלום לך,

1. יהודים שנהרגו בגלל היותם יהודים, כגון בפוגרום וכד' – נחשבים לקדושים וטהורים ומגיעים למעלות עליונות. (בדומה לחללי צה"ל).

2. עילוי נשמה לנפטר – לאחר מותו של אדם עושים מעשים טובים לעילוי נשמתו, בעיקר בשנה הראשונה לפטירתו ובכל שנה ביום פטירתו. העיקר ביום זה הוא ללמוד תורה, לתת צדקה ולקיים מצוות לעילוי נשמתו. חשיבות גדולה יש למעשים של צאצאיו.

3. לעילוי נשמת סבך, שנפטר ביום כיפור, אני מציע לך שבכל שנה ביום כיפור תצומי ואם את יכולה תלכי לבית הכנסת ותקפידי לענות אמן אחרי ה'קדיש' של המתפללים. {אם זה פוגע ביכולת שלך לצום – אין ללכת לבית הכנסת}.

4. לזכרם של בני משפחתך שנהרגו בפוגרום, אני מציע לך בכל שנה לשמור בהקפדה על כל ההלכות במשך שבת אחת שלימה. הם נרצחו על היותם יהודים, ואת בת משפחתם, מוסיפה יהדות לזכרם. כמו כן תקבעי יום בו תתני תרומה לצדקה עבור עילוי נשמתם.

תאריכים מומלצים:

עשרה בטבת (יום הקדיש הכללי: לאלו שנספו ויום פטירתם לא ידוע).

ז אדר (יום הזכרון לאלו שמקום קבורתם לא נודע).

בברכה וכל טוב, שנה טובה, גמר חתימה טובה דוד לוי

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *